Aby firma vůbec mohla něco budovat (natož budovat lovebrand), musí vědět co vlastně chce a kam směřuje.
Kde chcete být za 3 roky? Chcete, být dominantní na trhu? Chcete získat 100 000 zákazníků ročně? Chcete patřit mezi inovátory? Chcete, aby Vaši zákazníci získávali Vaše zboží snadno a bez překážek? Chcete, aby se Vaše produkty objevovaly u slavných osobností? Chcete, aby Vás znala většina domácností, nebo aby Vás znala většina důležitých firem?
K tomu, aby firma mohla směřovat k nějakému cíli, musí mít vizi.
Vize by měla být jednoduchá a pro všechny srozumitelná. Celý tým by měl vědět jaká je firemní vize a o co jejich společnost usiluje. Vize nám říká, jací chcete v budoucnosti být. Je to Váš kompas, který ukazuje cestu, kudy se vydat.
Mise je to, co aktuálně děláte. Vytváříte pohodu v domácnostech, nebo zlepšujete zážitek z cestování? Nebo se staráte o bezpečí v domovech, pomáháte užít si tu nejlepší, nezapomenutelnou dovolenou? Mise znamená, že sepíšete to co právě děláte tak, aby bylo jasně poznat – co z toho zákazníci mají, a proč by vás měli chtít.
Hodnoty firmy – je třetí podstatná věc, kterou by každá firma měla mít a všichni ve firmě by hodnoty měli znát. Můžou to být pilíře firmy, hodnoty, kodex – pojmenujte si je jak chcete. V podstatě jde o několik slov, které symbolizují, jací chcete pro zákazníky být a jací jste. Jde o integritu – o soulad mezi slovy a činy. Vymezuje hranice, které nikdy neporušíte.
Některé firmy jsou etické – to znamená, že nikdy neporuší morální zásady, jiné jsou inovativní – nebudou se zabývat zastaralými postupy, a jiné třeba dobrodružné – dovolená od nich rozhodně nebude lehátko u bazénu s all inclusive. Jiné mají jako pilíře transparentnost, jednoduchost, přátelskost. Jiné „bourají hranice“, další „myslí jinak“. Najděte si svoje hodnoty a buďte s nimi v integritě.
Další možností je podívat se na sebe a na svou firmu z pohledu archetypu. Není to úplně jednoduché, a chce se to opravdu zamyslet nad Vaší strategií. Nad tím, jak chcete vystupovat před klienty, ale i zaměstnanci. Jak bude Vaše značka oslovovat zákazníky. Tohle téma je opravdu silné a pokud chcete svou značku posunout skutečně někam dál, pak doporučuji přečíst si knihu od Margaret Mark a Carol S. Pearson – Hrdina nebo psanec.

Jak si vytvořit opravdu účinnou firemní vizi, kterou bude celá firma žít?
Dovolte si trochu se zasnít a představte si, kde byste chtěli, jako firma být, třeba za 3 roky, nebo za 5 let. Vytvořte si ideální představu, bez ohledu na to, jak se Vám aktuálně daří nebo nedaří.
Úplně stejně se zamyslete nad lidmi, se kterými chcete spolupracovat a nad produkty nebo službami, které chcete nabízet. Všechno důkladně sepište a vytvořte z toho slogan, nebo větu, kterou používejte kdykoliv je to jenom možné. Vytvořte si letáček, nebo plakát. Vizi mějte na nástěnce nebo monitoru, aby jste měli svůj cíl vždy před očima.
A proč si vlastně lámat hlavu s takovými imaginárními věcmi jako je vize, mise a hodnoty?
Na to existuje jednoduchá odpověď:
Když nevíte kam jdete, jen těžko budete hledat tu správnou cestu.