Jak budovat lovebrand od A po Z – Kapitola 3. „Kdo jsou naši zákazníci?“

Jakmile již máte nějakou představu o sobě, své firmě a svém produktu, je na čase prozkoumat zákazníky.

Komu budeme náš produkt nabízet? Kdo je cílová skupina?

Pozor, skupin může být i více, a je potřeba si je definovat.

Vytvořte si persony – zástupce jednotlivých skupin, kterým dáte jméno, konkrétní podobu a vlastnosti. Prostě takového univerzálního zákazníka. Zcela konkrétně jej popište a následně s ním pracujte při tvorbě propagace nebo při vymýšlení obchodní strategie.

Například:

  • Jméno, pohlaví a věk, povolání.
  • Co dělá, jaké má koníčky, čím cestuje, jak se stravuje, co čte, na co se dívá, co ho zajímá.
  • Jak se cítí, co potřebuje.
  • Co ho budí ze spaní, čeho se bojí.
  • Na koho bývá naštvaný a proč.
  • Jaké jsou v jeho životě nebo práci trendy.
  • Jaké má předsudky.
  • Po čem tajně touží.
  • Na čem u něj může obchod ztroskotat?

Person si udělejte více, podle typů zákazníků, které chcete oslovovat. Nestřílejte od boku. Vycházejte z dosavadních obchodnických zkušeností, zkoumejte zájem o produkt ve Vašem okolí (ne u rodiny – ta obvykle nebývá objektivní). Pokud se jedná o opravdu velký projekt, dá se udělat průzkum veřejnosti, to už ale jinde jsme, to je jiná vesnice.

Baltica Tir

Jakmile máte persony hotové, ideálně včetně ilustrační fotky a vymyšleného jména, používejte je kdykoliv je to jen možné.

Když plánujete obchodní strategii – jak zaujmete Kláru, Petra, nebo Arnošta?

Když se chystáte oslovovat potenciální zájemce třeba telefonicky – co na ně bude asi fungovat?

Pamatujte si, že v prvním okamžiku má každý potenciální zákazník v hlavě myšlenku: „Ježiš, co mi chtějí zase nabízet? Nic nechci, nic nepotřebuju.“ Máte jenom velice krátký čas zákazníka zaujmout, aby si mohl říct: „Hmmm, to zní zajímavě“. Proto nikdy nemluvte o sobě – ale vždy o zákazníkovi. Zákazníka nezajímá, kolik let jste na trhu. Jeho zajímá, zda nějak změníte jeho život k lepšímu. Vyděláte mu peníze, zbavíte ho bolesti, nebo starostí, pomůžete mu ušetřit, dodáte mu zábavu nebo z něj uděláte lepšího člověka.

Drbna je ta, kdo s Vámi mluví o jiných lidech. Nudný je ten, kdo Vám vypráví o sobě. Mistr konverzace je ten, kdo s Vámi mluví o Vás.